Van Almelo naar het zonnige Limburg en uiteindelijk terechtgekomen bij KIOTA. Deze Kiotaan wist al vroeg dat cijfers en administratie goed bij hem pasten, maar ontdekte dankzij de afwisseling binnen consultancy pas écht waar zijn passie ligt: salarisadministratie. In deze editie vertelt Marc over zijn loopbaan, de stap naar KIOTA en waarom hij geen moment spijt heeft gehad van die keuze.
“Door deze stap te zetten ben ik erachter gekomen wat ik echt leuk vind, namelijk salarisadministratie.”
Na het afronden van de opleiding Bedrijfsadministratie in Almelo verhuisde hij voor de liefde naar Limburg. Dat was in het begin best even wennen. “Vooral het Limburgse dialect vond ik lastig,” vertelt hij lachend. “Maar gelukkig schakelden mensen vaak snel over naar algemeen Nederlands zodra ze mij hoorden praten.”
Eenmaal in Limburg begon zijn carrière bij Stichting Het Robertshuis als financieel administratief medewerker. “Ik heb daar zes jaar met veel plezier gewerkt, totdat ik voelde dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging. Ik maakte de overstap naar Dstny, waar ik twee jaar werkte als assistent-accountant en verantwoordelijk was voor de volledige boekhouding van Dstny Nederland”, geeft hij aan.
De behoefte aan meer afwisseling bracht hem daarna bij ECLG. “Het brede takenpakket sprak me destijds enorm aan,” vertelt hij. “Ik was echt op zoek naar meer variatie in mijn werkzaamheden.” Uiteindelijk kwam de zieke werknemer die Marc verving terug en werd die rol toch minder breed dan verwacht, waardoor hij na anderhalf jaar opnieuw besloot verder te kijken.
“Ik kreeg via LinkedIn berichten van Joost (KIOTA). We hebben toen een tijdje contact gehouden en uiteindelijk een gesprek ingepland bij Kiota op kantoor”, vertelt hij. “Wat mij direct aansprak aan KIOTA was de combinatie van consultancy en het administratiekantoor. Daardoor kun je echt verschillende kanten op binnen het vakgebied. Het was voor mij vrij snel duidelijk dat dit hetgeen was dat ik wilde gaan doen.”
Per 1 juni 2024 mocht hij zichzelf officieel Kiotaan noemen. En dat het snel kan gaan binnen de consultancy, ontdekte hij vrijwel direct. “Na twee weken intern werkzaam te zijn geweest op het administratiekantoor, startte ik al op mijn eerste project.” Hij vervolgt: “ Bij dit project was ik voornamelijk verantwoordelijk voor de gehele administratie en de bovenliggende moedermaatschappijen. Dit project was in het begin fulltime, maar het werd vrij snel duidelijk dat parttime voldoende was.” Niet veel later volgde alweer een tweede opdracht bij Sekisui, waar hij tijdelijk een uitgevallen medewerker verving.
Toen de uitgevallen werknemer weer werkzaam was en daarmee de opdracht voor Marc eindigde, kon hij direct op een nieuw project starten waar hij de volledige administratieve overname van een softwareleverancier ondersteunde. Hij vertelt: “Tijdens dat project kreeg ik ook de salarisadministratie onder mijn verantwoordelijkheid. Binnen ECLG had ik daar al ervaring mee opgedaan, dus het was niet volledig nieuw voor me. Het voeren van de salarisadministratie beviel me echter zo goed dat ik via KIOTA een PDL-opleiding ben gestart.”
Op dit moment combineert hij meerdere opdrachten tegelijk: als senior salarisadministrateur bij Gemeente Nederweert en als medewerker financiën, ICT en huisvesting bij Brainport Bereikbaar.
“Wat mij echt heel erg bevalt, is het werken op meerdere projecten tegelijk,” vertelt hij enthousiast. “De weken vliegen voorbij! En juist binnen KIOTA krijg je daar vaak de mogelijkheid toe, mede doordat er regelmatig parttime projecten vanuit het administratiekantoor beschikbaar zijn.”
Voor de toekomst heeft hij zijn doel inmiddels helder voor ogen. “Ik zou me graag volledig willen specialiseren in salarisadministratie. Dat onderdeel van het vak spreekt me enorm aan en ik hoop daarin uiteindelijk ook echt van toegevoegde waarde te zijn voor de loonadministratie van KIOTA Financial Solutions.”
Op de vraag of hij nog een tip heeft voor de lezer of voor mensen die twijfelen om de stap naar consultancy te zetten, hoeft hij niet lang na te denken: “Niet twijfelen, maar doen! Door deze stap te zetten ben ik erachter gekomen wat ik echt leuk vind, namelijk salarisadministratie. Daarnaast heb ik al veel verschillende bedrijven mogen zien en enorm veel ervaring opgedaan. Dat maakt het werk juist zo leuk en uitdagend.”
Bedankt voor dit leuke interview! Wij wensen jou veel (werk)plezier en geluk toe en hopen dat jij nog lang onderdeel blijft van ons team.
